Zmiana … hmmmm (cd.)
Krok trzeci
Kiedy zdecydujesz jaki problem lub obszar chcesz zmienić to koniecznie zastanów się i odpowiedz na pytanie: PO CO CHCESZ/MUSISZ TO ZMIENIAĆ?
Odpowiedzenie sobie na pytanie PO CO CHCĘ/MUSZĘ coś zmieniać często staje się kluczowym momentem w generowaniu pomysłów lub w układaniu doskonałego PLANU DZIAŁANIA.
Nie bójmy się poświęcić temu momentowi duuuuużo czasu. Nie bójmy się głośnego powiedzenia sobie/innym najbardziej skrytej/odważnej/dziwnej prawdy o tym co „mieszka” w naszej głowie. Nie bójmy się, że ktoś nas nie zrozumie … ma do tego prawo! Nie bójmy się, że nie znajdą się osoby, które będą chciały nas wysłuchać … nie muszą! Nie bójmy się, że nie znajdą się osoby, które nie będą chciały z nami działać … nie muszą/nie mogą/nie czują! I tyle…
W kroku trzecim, ważnym aspektem są również MOTYWY jakie popychają nas do działania/zmiany. Mogą wynikać z:
- WEWNĘTRZNEJ POTRZEBY.
- NIEPOKOJU, KTÓRY PROWOKUJE DO DZIAŁANIA.
- MODY I CHĘCI PRÓBOWANIA.
- ZMIANY SZYLDU DLA ŚWIĘTEGO SPOKOJU.
Gdyby tak pomyśleć, że np. chcemy zmiany w szkole PO TO, ŻEBY ŻADNE DZIECKO NIE ZOSTAŁO Z PROBLEMEM to wtedy, w zależności od motywów, podejmiemy różne działania…
ZMIANA SZYLDU DLA ŚWIĘTEGO SPOKOJU np. Stworzymy nową misję, wizję i super plan wychowawczy i już … !?
MODA I CHĘĆ PRÓBOWANIA np. Zrobimy tak jak w …! Popróbujemy i zobaczymy! Jak się nie uda to znajdziemy „coś” innego … a gdy na horyzoncie pojawią się nowe rozwiązania to też popróbujemy …
NIEPOKÓJ, KTÓRY PROWOKUJE DO DZIAŁANIA np. wzmocnimy swoje kompetencje, żeby rozwiązywać pojawiające się problemy… Wyznaczymy odpowiedzenie osoby do działania, a może nawet zespoły …
WEWNĘTRZNA POTRZEBA np. zbudujemy środowisko pracujące na relacjach, wartościach i przestrzeni do rozwijania się. Zadbamy o zrozumienie i akceptację oraz radość z tego, że jesteśmy i inni też są. Będziemy uczyć siebie i uczniów radzenia sobie z problemami oraz różnych sposobów ich rozwiązania. Wyznaczymy osobę lub zespół do lepszego wspierania naszych działań. Zastanowimy się, jak sprawdzone już rozwiązania mądrze zastosować u nas lub skorzystać ze wsparcia przy modelowaniu własnych rozwiązań. Jeśli będzie potrzeba to stworzymy nową misję i wizję naszego rozwoju. Dostosujemy dokumenty i wdrożymy NASZĄ ZMIANĘ w życie.
Ps. Może zmiana w szkole PO TO, ŻEBY ŻADNE DZIECKO NIE ZOSTAŁO Z PROBLEMEM stanie się Waszą wewnętrzną potrzebą lub niepokojem i modą, która opanuje Polskie szkoły już od 3 września 2018r. ? Samotnie lub z zespołem rozpoczniemy budować szkołę dla której ważne będzie jutro i TU i TERAZ?